Geplaatst door op 9th januari 2019

De eerste wedstrijd van het jaar 2019 was meteen een uitwedstrijd tegen Zevenaar 2. Op papier en gezien de stand moest dit tot een goed resultaat leiden.

Helaas moest Cor om gezondheidsredenen  te elfder ure afhaken. Het gaat gelukkig alweer beter met Cor. Henk Limbeek werd bereid gevonden om een dag na zijn invalbeurt bij het tweede heel toepasselijk ook aan ons tweede bord plaats te nemen en binnen twee dagen zijn tweede wedstrijd te spelen.

Na een warm welkomstwoord met de herinnering aan de vroegere meerkampen, die we tegen de Zevenaarse schakers speelden. Met als memorabel feit dat de oudste actieve schaker van de club, de heer Van der Veer, vanwege zijn 97e verjaardag helaas afwezig was. Voor mij persoonlijk jammer want hij was n.l. mijn oud leraar chemie tijdens mijn HBO opleiding klinische chemie. (Toch ook al wat jaartjes geleden).

De start van ons was flitsend, binnen het uur had Piet het eerste punt al binnen, een fraai stukoffer leverde veel materiaalwinst op.

Harm had een open stelling en rokeerde helemaal niet. Met zijn gebruikelijke open aanvalsstijl en gebruik makend van de open torenlijnen won hij 2 pionnen. Daarna maakte zijn tegenstander een beslissende fout.

Bob speelde zoals een topscorer betaamt. Degelijk, won een paar pionnen en is nu met 4 uit 4! topscorer van ons team.

Wilma kwam een kwaliteit voor, maar deed in een goede stelling haar tegenstander een toren cadeau, vervolgens wist hij wel raad met dit presentje en won.

Dick Vermeulen bewees opnieuw zijn goede vorm en kwam maar liefst 2 stukken voor te staan. Zijn tegenstander bleef, in het schamele bezit van 1 pion, tegen 2 stukken, een dame en wat pionnen echter stug doorspelen tot mat er op volgde.

Henk Limbeek aan bord 2 hield lang goed stand , maar kon uiteindelijk een aanval op zijn koningsvleugel niet pareren.

Tussenstand 4 – 2 voorsprong.

Henk Bergsma aan bord 1 kwam in het middenspel een stuk voor tegen 2 pionnen.  Toen zijn tegenstander remise voorstelde werd dit uit tactische overweging geaccepteerd. Winst was binnen.

Als laatste mijn partij. Na een goede opening kwam ik redelijk in de verdrukking en moest alle zeilen bijzetten om mat te voorkomen. Na een grootscheepse ruil dreigde ik in een verloren eindspel te komen. Paard, Toren en Koning in de aanval bracht mijn tegenstander in verwarring en leidde tot remise. Volgens onze topscorer had ik mat in 2 gemist.

Eindstand 5-3 overwinning. Prima resultaat !

Dick van Rumpt