Geplaatst door op 7th oktober 2019

In Cultureel Centrum Theothorne vond op 5 oktober het schaakkampioenschap van de Gemeente Rheden/Rozendaal plaats. Wilma Dufrenne, voorzitter van de organiserende vereniging SV Theothorne, heette de 21 deelnemende schakers welkom.

Ap Lammers, tot afgelopen augustus directeur open NK schaken Nederland, verrichtte de officiële opening. In zijn openingswoord roemde hij Theo Horstink, grote voorvechter en nestor van het schaken in onze gemeente. Theo organiseerde in 1950 het eerste gemeentelijk schaaktoernooi voor clubschakers en thuisschakers. Nu na 69 jaar nog steeds een traditie, mede dankzij de Velpse schaakvereniging.

Ook onze gemeente “bezit” een heuse schaakfamilie, de familie Van Kuijk. Vader André en zijn drie zonen deden allemaal mee. De middelste zoon Lazlo werd de nieuwe Jeugdkampioen Rheden.

Bij de senioren zorgde Theothorne speler Henk Bergsma voor een daverende verrassing door tegen de huizenhoge favoriet Tom Bus remise te spelen.
Gerben Hendriks werd uiteindelijk winnaar van het toernooi. Tom Bus, woonachtig in Rheden, werd zonder één verliespartij, glansrijk Rhedens schaakkampioen 2019.

Wethouder Marc Budel reikte de prijzen uit aan de kampioenen waarbij hij de deelnemers meenam in de historie van het schaakspel en de relatie tussen geestelijk fit zijn en schaken.

Tot slot een woord van dank voor de organiserende  vereniging SV Theothorne en de Gemeente Rheden voor hun bijdrage aan dit toernooi.